Rolfing – funktionalitet og velbehag til min krop

Det være tid til det første blog indlæg i 2013. Der har været stille på bloggen mens jeg har jongleret med yogadays, the yoga collective og aflevering af et speciale, men nu er det blevet tid til at støve tasterne af, for i fredags var min yoga-krop ude for noget fantastisk –Rolfing.

Rolfing er et behandlingssystem, der arbejder med kroppens funktionalitet gennem bearbejdning af muskler og bindevæv, og virkelig behageligt også. Rolfing har fået sit navn efter Ida P. Rolf en amerikansk kvinde (ph.d i bio-kemi), der i 1930’erne udviklede et system til at få kroppen tilbage til en mere funktionel position. I Rolfing ser behandlerne kropslige ubalancer som udtryk for eller årsag til andre ubalancer i krop og sind.

“Musklerne i de spændte områder trækker i kroppen og bevirker skævheder, indskrænket bevægelighed og stivhed. Således giver kropsholdningen udtryk for mentale og følelsesmæssige holdninger, og forholdet mellem krop og sjæl viser sig at være ét problem i stedet for to,” står der på http://www.rolfing.nu

rolfboy

Forskellen på balance og ubalance, set med en rolfers øjne

Tilbage til min egen oplevelse. Jeg bliver først kigget på, så Kasper S. Andersen (Aut. Rolfer) kan se, hvor mine muskler er spændte eller om der er andre ubalancer. Jeg trækker vejret dybt, så han kan se hvordan min brystkasse bevæger sig. Oppe på massagebriksen bliver der hele tiden spurt ind til, hvad der mærkes, og om det er for meget. Det er det ikke, jeg oplever, at Rolfing er en langt blidere tilgang til kroppen, end mange andre former for massage og behandlinger jeg har fået tidligere. Efter, at det meste af min krop har været bearbejdet kommer jeg tilbage på gulvet. Og jeg kan mærke, at jeg står helt anderledes end da jeg ankom en times tid tidligere. Vægtfordelingen på mine fødder er anderledes, og mine skuldre sidder på plads og ikke rullet fremover, som de plejer.

Og hvorfor er det så så fantastisk? Kasper siger om skuldrenes placering Det er ikke godt have skuldrene hængende fremme fordi det over tid fører til at brystkassen falder sammen, hvilket trækker nakken fremefter, hvilket har en negativ indvirkning på rygsøjlens naturlige S-form. Mister man S-formen i rygsøjlen er der mindre plads til nerverne, og rygsøjlen bliver dårligere til at håndtere belastninger. Over tid kan det give problemer.

kasper_andersen

Kasper S. Andersen. Aut. Rolfer, indehaver af Tairo Klinik, og under uddannelse til akupunktør.

Så jeg er glad for, at mine skuldre nu er blevet sat på plads, for de er faktisk blevet der omme, selv om det er to dage siden. Og har jeg nævnt, at det desuden var virkelig behageligt. Funktionalitet og forkælelse på en gang. Det er ikke dårligt

Skriv et svar

